Söndag - Köttgryta 8/

20.56
 
Denna dagen har de varit fullt upp. 
På förmiddagen bakade jag pizzabullar och kanelbullar.
När pizzabullarna va klara satt Andreas och Abra i vardagsrummet o smaskade i sig,
så jag antor att jag lyckades bra.
Abra va helt tokig i dem.
Jag använde detta receptet... http://www.kokaihop.se/recept/pizza-bullar
Fast jag använder inte ägg !
 
Kanelbullarna gjorde jag med samma deg, fast socker kanel och smör i.
Riktigt gott, och mycket pärlsocker på.
Sen kom Tommy och Linda och fikade lite mes oss :)
 
Sen kom mamma så vi åkte o handlade lite, sen hem o gjorde köttgryta.
 
Då gör jag så här :
 
Använder en stor bit fransyska kött, 
hacka den i lagom bitar, sen ner is tekpannan.
Sen ner med lök, jag änvänder 1,5 lök ( stora bitar)
sen en röd paprika, och 3 stora morötter.
Låter de fräsa i pannan tills köttet fått lite färg,
sen häller jag på 7 dl vatten och i med 2 tärningar kalvbuljong, 
går även bra med kalvfond, sen i med en skvätt soja och 1 tsk svartpeppar.
Låter de koka runt en timme, beroende på hur stora köttbitar, köttbitarna får inte vara sega när det är klart.
Sen jäller jag i redning som består av blandad mjölk och mjöl så grytan tjocknar till lite.
Låter de koka i en kvart ca. Sen serverar jag de med ris, potatis går me utmärkt !!
 
Andreas gillar varken lök, eller paprika så slängde ihop korvstroganoff till honom.
Men jag o Abra åt ris o köttgryta så de stod härliga till :D
 
Efter Abras klabb så fick de bli ett bad för henne, så nu sitter vi alla tre och myser i soffan.
Strax blir det sängen för hennes del =)
 
Älskar mina vänner och min familj ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0